Over moderne melancholie

Blog

Een van mijn favoriete dagboeken is van twee bekende literatoren, de gebroeders Edmond en Jules De Goncourt. Ze werkten vanaf 1851 in het diepste geheim aan dit boekwerk dat bij publicatie angstig tegemoet werd gezien. Op 23 mei 1864  schreven ze; ‘Sinds het ontstaan van de mensheid ligt alles wat er aan vooruitgang en verworvenheden tot stand kwam op het vlak van gevoeligheid. Iedere dag wordt de mensheid nerveuzer, hysterischer.’ Ze vroegen zich af of al de activiteit om de mensheid op een hoger plan te brengen, niet bijdroeg aan de moderne melancholie, ‘de neerslachtigheid van onze tijd.’ Volgens de broers kwam deze depressie (zoals we het nu zouden noemen) voort uit ‘de beweging, de enorme inspanningen, het bezeten werken’ en de in ieder opzicht overdreven productie van hun tijd.

Over de jeugd schreven ze; ‘In onze tijd lezen de kinderen meer dan ooit, en daardoor is hun verbeeldingskracht zo geprikkeld. Het lezen leidt de kinderen af van het praktische leven, het spiegelt ze bedrieglijke vergezichten voor, zet ze op een verkeerd spoor en legt de basis voor teleurstellingen, die ze verbitterd tegenover de toekomst zullen doen staan.’

Nog zo’n heerlijk boek; ‘Nobele wilden, de Oliviers: vier vrouwenlevens,’  geschreven door Sarah Watling. Een biografie over de vier beeldschone zussen Olivier, die rond 1900 vrijzinnig en intellectueel werden opgevoed door hun ouders. In die tijd verbeterden de onderwijsmogelijkheden voor meisjes langzaam, maar dit werd niet door iedereen toegejuicht.

Vanuit de medische wereld werd gewaarschuwd voor de gevaren die ‘het stimuleren van het vrouwelijk brein’ met zich mee kon brengen. Gerespecteerde professoren en artsen, vooraanstaand ‘deskundigen’ op het gebied van geestesziektes, waarschuwden ouders dat ‘intellectuele wedijver’ met jongens een desastreus effect kon hebben op de geest van jonge vrouwen. Het zenuwcentrum van meisjes zou instabieler zijn vanwege de ontwikkeling van hun voortplantingsorganen. Er werd zelfs beweerd dat vrouweneducatie een regelrecht gevaar vormde voor het Britse volk.

Echo’s uit een niet eens zo ver verleden. De parallellen zijn zichtbaar. Is de epidemie aan ‘moderne melancholie, de neerslachtigheid van onze tijd,’ die de gebroeders de Goncourt in 1864 bespraken anders dan de epidemie in mentale kwetsbaarheid die we nu in onze wereld denken te zien?

En onze jeugd leest nu te weinig, terwijl het in 1864 een gevaarlijke bezigheid was, die de jeugd maar liet fantaseren, en denken over levens die ze zelf nooit zouden kunnen leiden. Zoals de jeugd al generaties lang gewaarschuwd wordt voor ‘moderne fratsen’ die ze af leidt van een gedisciplineerd en waarachtig leven.

En wat te denken van al die medische ‘kennis’ over het intellect van de vrouw, die mede de basis vormt van hoe we nog steeds naar verschillen tussen mannen en vrouwen kijken – en onder andere de hardnekkige mythe over het verschil in zorgzaamheid tussen mannen en vrouwen in stand houdt.

Wat zeggen deze stemmen uit het verleden over het heden? Dat kennis vergankelijk is. Dat ik niet zoveel weet, hoe veel ik ook denk te weten. Dat de mensheid de laatste eeuwen niet zoveel veranderde, maar wel hoe we naar onszelf en de wereld om ons heen kijken. Voor mij betekent het ook dat het vormen van een mening tijd kost, onderzoek en weging – tijd die we onszelf in dit tijdperk misschien te weinig gunnen. Onder druk van de ‘overdreven productie van onze tijd,’ zoals de gebroeders de Goncourt anderhalve eeuw geleden al waarschuwden.

Wrap up 2023; Over schrijven en feelgood

Blog

Afgelopen jaar was een bizar druk schrijfjaar. In mei rondde ik samen met de schrijfsters van ‘Turn to Grow’ een prachtig schrijfproject af. Een bijzonder project waarin we tijdens een gouden herfstweekend, een modderig, regenachtig winterweekend en met individuele schrijfcoaching een indrukwekkend boek samenstelden.

Onder andere in het tijdschrift Sociaal Bestek kregen we de ruimte om dit mooie boek te promoten; dit artikel schreef ik in de zomervakantie, zodat het nog net in het augustusnummer gepubliceerd kon worden!

In juli verscheen mijn romantische novelle Frans Hartenspel bij uitgeverij De Verhalenfabriek, en in oktober verscheen daar ook mijn kerstnovelle De Gelukscoach. Verder werkte ik aan een literair verhaal, geen feelgood, waarover binnenkort meer. En iets heel anders, maar ook veel schrijf- en denkwerk; ik schreef een paper voor mijn studie over de effecten van lezen, en de leesvaardigheid in Nederland. Naast mijn heerlijke baan als docente bij Fontys.

Dus kwam ik amper toe aan het schrijven van artikelen of blogs, of het updaten van mijn website. Vandaag is dat eindelijk gelukt. Een druk jaar dus. Waar ik nu met plezier op terugkijk. En omdat ‘successen’ er zijn om te delen, hierbij een kort overzichtje van alle fijne reacties op De Gelukscoach.

De gelukscoach

Het verhaal verscheen op 22 oktober 2023 bij uitgeverij De Verhalenfabriek. In november en december steeg mijn boek langzaam in de Hebban ranking. Voor wie Hebban niet kent; het is de grootste lezerscommunity in Nederland en Vlaanderen. Met 315.309 leden precies, en onderdeel van het CPNB. Mijn novelle stond er net voor kerst een paar dagen op nummer 12, in de top 1000 van de populairste boeken van Hebban. En in de feelgood ranking van datzelfde Hebban stond De gelukscoach enkele weken in de top 10, en de top 5. Ook stond mijn novelle op de tiplijst van de eboekenshop Kobo van de tien fijnste kerstboeken, en werd getipt bij de 11 mooiste kerstverhalen om niet te missen, bij de bibliotheek online.

Daarnaast ontving ik veel fijne recensies, naast natuurlijk kritische en negatieve recensies (ook dat ja!). Nu de feestdagen voorbij zijn, zakt mijn novelle gestaag in de ranking. Boeken komen en gaan. Maar ik glunder na.

Zo hier en daar verschijnen nog fijne recensies en reacties. Soms heel kort, zoals deze op Nextory; ‘Een niet alledaags gegeven, goed geschreven intelligent boek.’ Nog een paar mooie quotes; ‘Het is knap om in een kortverhaal de personages goed neer te zetten, maar dat is aan Van Geene wel toevertrouwd,’ en, ‘Deze feelgood onderscheidt zich in dit genre omdat hij – tot op zekere hoogte – niet voorspelbaar is,’ en ‘Het leek me onmogelijk om in slechts 100 bladzijden een goed verhaal neer te pennen. Maar wat een foute redenering was dat!?! De gelukscoach is absoluut een volwaardig verhaal,‘ en, om mee te eindigen; ‘Dat de ouders van Simone in een dal wonen, dat de afgrond genoemd wordt, is een mooie metafoor voor het hele verhaal.

Eind januari verscheen er een langere recensie, die onder andere gepubliceerd werd op de boeken-cast, geschreven door Ellen Bouten; ‘De psychologe in Siem lijkt tijdens de gesprekken soms ver weg, haar onhandigheid in sociale contacten is aandoenlijk. Ook al is het een kort verhaal, toch is er een mooie opbouw naar de plot toe. De auteur weet er mooi de spanning in te houden.’ Een prachtige recensie, waarvan ik hier graag de link deel.

 

Troost

Blog

Papa en ikMijn vader overleed een jaar geleden en ik lees Rainer Maria Rilke, ‘The dark interval, Letters for the grieving heart.’ Een indrukwekkende verzameling rouwbrieven die hij aan geliefden schreef, na het overlijden van een van hun dierbaren. Rilke schrijft met passie en overtuiging, en probeert de ander  aan te sporen tot acceptatie.

Zo schrijft hij een brief aan een vriendin, Sidonie Nadherna von Borutin, wiens broer Johannes stierf door zelfdoding. ‘Je brief raakt mij diep in mijn hart Sidie,’ schrijft hij. Hij moedigt haar aan om zich niet af te keren van zijn bezittingen, maar er naar terug te keren. Om ze met haar handen aan te raken, en zijn leven mee te nemen in dat van haar, ‘His life has now passed onto yours.’

‘Zijn bezittingen behoren jou nu toe,’ schrijft Rilke, ‘jouw broer leeft voort in jou. – Maak het je taak in je rouw om te onderzoeken wat hij van je verwacht had, welke hoop hij voor jou had, en wat hij voor je wenste.’ Als ik je maar kon overtuigen, vervolgt hij, dat zijn invloed en aanwezigheid niet verdwenen zijn uit je bestaan. – ‘Geloof niet dat iets dat in onze realiteit bestond, eenvoudigweg kan verdwijnen, en ophoudt met bestaan. Onze ware relaties, al onze intense ervaringen, ze raken leven en dood. Daarom is het onze taak om ons op ons gemak te voelen in beide werelden.’

Rilke schrijft nog veel meer. En ik vind troost in zijn woorden. Want hoe mooi is het om zo te leven, met de dood als een vertrouwde wereld waarin onze dierbaren doorleven – met ons, en door ons.

Mijn papa leeft in mij, en ik leef met hem. Zijn hoop, zijn dromen, zijn wensen. We lezen samen Rilke.