Frans hartenspel

Blog

Komende zondag komt mijn feelgood verhaal uit; Frans Hartenspel. Een verhaal met een verhaal. Want ik schreef het vorige zomer, als mijn gezin al in bed lag, tijdens de late, stille zomernachten aan de rand van een woud in een dorpje in Italië. Oorspronkelijk schreef ik het voor een schrijfwedstrijd. Maar ik haalde de deadline niet – mijn lieve papa overleed aan het einde van de zomer. Een tijd lang schreef ik niet.

Daarna herschreef ik het, en stuurde het naar uitgeverij de Verhalenfabriek. Vrij snel ontving ik tot mijn verrassing een berichtje; ze wilden het graag uitgeven. Tijdens het verwerken van de redactie en reacties van mijn proeflezers, overleed een van mijn beste vriendinnen, na een lang ziekbed.

Dit verhaal zal altijd het verhaal zijn dat ik schreef tijdens een van de verdrietigste periodes in mijn leven. Ze hielden beiden niet van feelgood verhalen, zacht uitgedrukt – en dit schrijf ik met een glimlach. Maar voor beiden had ik zo, zó graag, met alle liefde, een huis in Frankrijk gekocht. Een bed en breakfast achter een beukenhaag, met een moestuin, wilde rozen, een bibliotheek, een wijnkelder met een tafel en een stoel onder een hoge stenen boog, en een kat, of twee katten of meer, een gitaar aan de muur en een muziek installatie, met speakers in alle kamers en de lange gangen.

Mijn papa las alles dat ik schreef, soms fronsend, scannend, of zonder veel enthousiasme, maar hij deed zijn best.  Maar ‘Frans hartenspel’ draag ik op aan mijn vriendin. Ze zou dit verhaal met moeite gelezen hebben, met van die opgetrokken wenkbrauwen, en het waarschijnlijk niet echt lezen – en dat zou ze me ook gezegd hebben. Ze zou ook heel hard lachen als ze wist dat ik het aan haar opdroeg, zij was nergens zo sentimenteel als ik.

Maar het idee was de droom die we deelden; verhuizen naar een oud herenhuis in een dorpje, een vervallen chateau was ook goed, alleen of samen, ergens, en daar van het modderige land leven, met geiten en kippen. Zij was liever naar Spanje gegaan, en ik zou er natuurlijk ook schrijven. Frankrijk was vast ook okay, en de eeuwenoude notenbomen had ze leuk gevonden, dat weet ik zeker.

Onze laatste grote roman

Blog

De boekenlegger van mijn vriendin vond ik op bladzijde 62 in de roman die we samen zouden lezen; John Irving, ‘De laatste skilift.‘ Ik ben over de helft van het verhaal, en zij gaat me nooit meer inhalen. Haar boekenlegger bewaar ik voor altijd in haar boek, op bladzijde 62. En heel toepasselijk is dit de laatste ‘grote’ roman van Irving, zoals het ook onze laatste gezamenlijke Irving zou worden. Achteraf gezien een aanwijzing, zoals meer gebeurtenissen tekens lijken te zijn, die ik voor haar dood niet zag.

Ik geloof hardnekkig in de verhalenverteller die we allemaal bij ons dragen.

Want ik betrap mezelf op meer irrationele ideeën, nu ik dit jaar mijn papa en mijn lieve vriendin verloor. Het is alsof ik overal aanwijzingen vind, berichten zelfs – zoals de geesten in de roman van Irving. Voorheen nietszeggende gebeurtenissen hebben plots een andere betekenis. En ook het loodzware en dankbare besef is er; dat ik me nu pas verdiep in de dood, omdat er eerder nooit de noodzaak was. Ongeacht het verpletterende verdriet en verlies om me heen dat anderen meemaakten.

In de boekenkast van mijn vriendin vond ik na haar overlijden een boekje over bijna-dood ervaringen, van cardioloog Pim van Lommel die er jaren wetenschappelijk onderzoek naar verrichtte. We spraken samen eerder over zijn ideeën, een paar maanden voor haar dood. Op zoek naar iets, wat dan ook, dat het makkelijker zou maken. Het lichaam is niet meer dan een soort radio, zegt hij, waar ons bewustzijn tijdelijk gebruik van maakt. Ons bewustzijn is er voor we geboren worden, en nadat we overlijden.

Een oneindig bewustzijn dus, en dat betekent dat ze er nog is, vandaar die berichten. En dat het een kwestie van tijd is voordat mijn lieve vriendin en vader een nieuwe radio vinden, en ik ze weer tegen ga komen. Een fijn en geruststellend idee. Maar zo snel ben ik niet overtuigd, hoe graag ik het ook zou willen. Online zoek ik naar kritiek op de ideeën van van Lommel. En er is zoveel niet bewezen van wat hij schrijft. Is dat erg?

In de kast van mijn lieve vriendin vond ik na haar dood ook een cd van Everything but the girl. Op de terugreis in de auto naar huis is het de enige cd die ik tastend achter me uit de stapel op de achterbank kan vissen. Het eerste nummer is ‘Missing’, en de tekst was nooit eerder zo toepasselijk. Thuis draai ik haar cd keer op keer en hoor ik dat de band in april voor het eerst sinds 24 jaar weer een nieuw album uitbrengt.

En er is meer. Zo ging ik op de dag van haar overlijden met een zwaar hart en zoon naar een balletvoorstelling, het Zwanenmeer. ‘Ik zei het maar niet,’ zei dochter daarna, ‘maar in films overlijdt er altijd iemand terwijl de andere hoofdrolspelers in het theater naar het Zwanenmeer kijken.’

De ochtend na ons theaterbezoek draaide ik vervolgens de radio aan in de keuken. Een bruin ouderwets model, jaren vijftig. Coldplay, met ‘I will fix you.’ “Dus je bent er al niet meer,” zei ik hardop. Een half uur later kreeg ik het appje met haar overlijdensbericht.

En op de dag van het afscheid in het crematorium wisselden regen, zon en felle wind elkaar af. Na het samenzijn reden vriend en ik naar huis. Op het moment dat we de snelweg op draaiden, barstte er een donderende hagelbui los. Enorme windvlagen, de lucht was zo donker dat we de auto’s voor ons bijna niet meer zagen. “Ze is nog steeds kwaad,” zei ik.

Ze hield van het leven en wilde niet dood. Ik denk dat ze woedend was, bozer dan wij wisten. Die kwaadheid is nu weg, lijkt me. De liedjes die ik hoor, en die me aan haar doen denken, zijn liever, zachter. Misschien ben ik minder boos, en voel ik het, omdat ik dit wil voelen. Ons verhaal, waarin ik gebeurtenissen pas en meet.

Onze lieve vriendin overleed op 16 maart, de dag dat vriend en ik elkaar inmiddels 33 jaar geleden voor het eerst kusten. Een soort trouwdag. Dus zit ze de rest van ons leven tussen ons in, op de bank, of bij een romantisch ontbijt of diner. Glimlachend. Haar sterfdag gaan we nooit vergeten. Want zo was ze ook wel weer.

 

 

Missing – 

I step off the train
I’m walking down your street again
And past your door, but you don’t live there anymore
It’s years since you’ve been there
And now you’ve disappeared somewhere, like outer space
You’ve found some better place

  • Everything but the girl

Dag lieve, lieve vriendin

Blog

Mijn lieve vriendin is er niet meer. Ze wilde liefst alleen sterven, boven op een berg. Ik vroeg haar of ze niet bang zou zijn, voor wilde dieren ofzo, stervende op een kale bergtop. Ze was altijd al dapperder dan ik.

Bij de natuurbegraafplaats zochten we afgelopen december naar een plekje voor haar. We wandelden gearmd over de modderige paden, zij tussen ons in. Bij de auto duwde een windvlaag een wolk krijsende kraaien vooruit, hoog boven ons – de wind die daar voor altijd de bomen zou laten kraken, en we keken elkaar aan. Een herinnering als een schilderij, tegen het roodgele waas van het glanzende bos achter haar.

In het ziekenhuis aten we samen aan de rand van haar bed, na weer een ingreep. Die hardnekkige levenslust waarmee ze de laatste maanden van haar leven bij elkaar schraapte. Ze wilde niet dood. Ze had die avond een blosje, en ik legde een hand op haar wang. Vriend keek me vragend aan, en voelde ook, met een hand op haar voorhoofd. Nee, zeiden we tegen elkaar, geen koorts. Die kwetsbare blik in haar ogen, en wij wilden voor haar zorgen. Maar dat wilde ze niet. Het was de laatste keer dat we haar zagen.

Ze verdween al eerder langere tijd uit ons leven. Ze zeilde weg, trotseerde stormen, liep alleen wacht in de nacht en ontweek immense vrachtschepen. Eenmaal terug in Nederland was ze gewoon onze lieve vriendin – we ontdekten elkaar weer moeiteloos in de ander.

Mensen sterven niet alleen, schreef dichter Yevgeny Yevtushenko. ‘Each person has a world that’s all their own.’ Mensen sterven met hun eerste kus, ze nemen hun eerste dag in de sneeuw met zich mee, een eerste ruzie. Onherroepelijk. Zonder haar ben ik niet langer de vriendin die zij in mij opriep. Ontelbare uren vol woorden en dromen, de meisjes die alleen wij kenden. Dat deel nam zij mee, zoals ik ook haar voor altijd bij me draag. Ze ging niet alleen. Misschien wist zij dat al.

Nu komt ze niet meer terug. Ze wilde niet dood maar ze liet ons achter, onderweg naar de top van die berg, waar alleen zij in de nacht de wacht hield. En toen waren daar toch nog plotseling de wolven.

Onze lieve, dappere en koppige Angelique, voor altijd in ons hart. Dag mijn lieve, lieve vriendin.